FREMO-LOGO
HEAD_LEFTHEAD_LEFT
 
SE DK UK NL DE
 
 

Valtakunnalliset pienoisrautatiepäivät / Suuri Snadi 5.-6.10.2019 viimeistä kertaa Espoon Otanimen Otahallissa

Muutama valokuva näyttelystä meille muille...

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Pienoisrautatiekerho ry:n siltamoduuliin oli tullut ikävän näköinen hellekäyrä

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Vaikka raide ensikatsomalta vaikutti olevan peruuttamattomasti pilalla, oli raide palautettavissa takaisin linjaan vain kiskoja kiskonaulajäljitelmissä pihdeillä siirtämällä.

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Käyttöömme luovutettu tila oli aivan liian pieni kunnollista liikennöintiä silmällä pitäen. Paikan päällä meille selvisi että olisimme voineet kääntää radan toisin päin, ja päästää yleisön radan ulkopuolen sijaan radan sisälle, ja näin pidentää linjapituutta

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Haukikankaan ja aikataulupöydän väliin jäi kovin vähän tilaa jotta liikennöinnin aikana kuljettajat olisivat voineet helposti siirtyä Haukukankaan toiselle puolelle. Ahtautta aiheutti paitsi Haukikankaan muuttaminen juuri ennen näyttelyn avaamista lyhyestä muodostaan pidemmäksi...

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

...ja kapea kulkuväylä muuttui entistä ahtaammaksi kun pöydän ääressä oli mukava rupatella

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Emme olllet ainoita näytteilleasettajia. Hallin taaempi osa oli varattu nukkekodeille ja keräilijöille, pienoisrautatieosastot olivat lähinnä kameraa...

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

...ja osastojahan riitti!

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Haukikankaan tulo-opastin ja Haukikangas

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Santavaara

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Uusi digitaalinen keskuskellojärjestelmämme alkoi kiukutella. Onneksi vanha analoginen keskuskello ja kellotorni olivat mukana pelastamassa tilanteen. Kuvassa keskuskello ja radan ajamiseen käytetty Uhlenbrock Intellibox DCC-keskusyksikkö.

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Ilman juotoskolvia ei tästäkään näyttelystä selvitty. Radan reunassa on Lenzin LMV101-boosteri ja kaksi hieman eri näköistä LN-boksia, eli ajolaitteiden pistorasiaa. Vaikka rataa ajetaan Digitraxin LocoNet-ohjausväylän avulla, saatamme käyttää Lenzin LV101-boostereita, kunhan LocoNet-väyläkaapelista on katkaistu neljä sisimmäistä säijettä

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Moduulien säätöjalkoina on käytetty tavanomaisia M6-kuusiopultteja. Nuo eivät olleet kovin hellävaraisia Otahallin lattialle. Yleensä jalkojen alle on tapana panna jotain, esimerkiksi pahvisia lasinalusia lattiaa suojaamaan...

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Vaikka näyttelyyn on kiva tulla ratoja esittelemään, on näyttelyn pyörittäminen kuitenkin eräällä tavalla pakkopullaa, ja kun näyttelyn järjestää kaupallinen taho, olisi mukavaa jos vapaaehtoiset näytteilleasettajat saisivat jotain kompensaatiota kuluistaan. Tänä vuonna saimme ostamamme nakkisämpylän kyytipojaksi ilmaiseksi pienen pullon limonadia. Hmmm...

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Tällä kertaa junat katkeilivat ja suistuivat turhan usein. Syylliseksi osoittautui moduulien kunnon heikentyminen ja liian löysästi kiristetyt moduulisaumat. Kaarteessa on aina muistettava kohdistaa rata ensisijaisesti ulkokiskon puolelta.

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Rataa yleisön puolelta, vasemmalla vanha kellotapulimme

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Santavaara

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Siistin näköinen pienoisrautatie kiinnostaa myös muita kuin pienoisrautatieharrastajia. Näyttelyssä kävijät tunnistivat J.Telimaan Santavaaran esikuvan, Kokkolan.

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Näyttelyssä tarvitaan usein korjauspajaa, joka pyritään sijoittamaan yleisöltä piiloon

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Radan ajaminen vaatii keskittymistä

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Radan purku käy yleensä muutamassa tunnissa.

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

Haukikankaan pidennyksen yhteydessä oli tehty virheitä, jalat eivät olleet Haukikankaan, ja kiinnityspultteja oli vedetty lohkorakenteisen moduulin kohdistustappien holkkien kautta holkkeja mahdollisesti vahingoittaen. Liikennepaikkojen kokoonpano-ohjeet ovat esillä Moduulipankkisivulla, Haukikankaan asennus- ja liikennöintiohje on täällä [PDF]

kuva Pienoisrautatiepaivilta 2018

FREMO-rata on poistunut viimeisen kerran Otahallista...