FREMO-LOGO
HEAD_LEFTHEAD_LEFT
 
SE DK UK NL DE
 
 

Pienoisjunatreffit 19.-20.05.2018

Muutama valokuva näyttelystä meille muille...

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

PoRha:n moduulit on pakattu erinomaisiin kuljetusvaunuihin, jotka saa pakettiautosta ajoramppeja pitkin. Etelän moduulit oli tuotu jo torstaina ja ne olivat pääosin jaloillaan torstai-iltana. Oulun moduulit saapuivat perjantaina n. klo 14.

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Klo 15 aikoihin oli rata jo melko lailla muodossaan

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Radan aikataulun mukainen pohjoispää on Moren nurkalla

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Ajosessiota edelsi aina "käskynjako" jossa jaettiin työvuorot ja aikataulut

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Aikataulun nopeatempoisuudesta ja yhden kanavan LA-puhelimista johtuen ei "kaista" oikein riittänyt junasuoritusliikenteelle. Pihlajamaan ja Porhan välillä suoritus tapahtui pikaviestijärjestelmällä, ikäänkuin E-TAM:lla tai RgZm:llä:)

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Näkymä Olassalon seisakkeelta Pihlajamaalle ja edelleen Porhaan

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Näkymä Pihlajamaalta Santavaaran suuntaan

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Porhan piilopiha. Porhan ja Kirjavan piilopihoja ennen oli tunnelinsuu-moduulit, jotka antoivat vaikutelman, että mallinnettu maailma loppuu tähän. Samaa ideaa oli tavallaan taPRK:n VM83-moduuliradan piilopihojen kulissien aukoissa

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Kauniisiti poimutetut verhot tekevät radasta miellyttävämmän näköisen myös rautateistä vähemmän kiinnostuneelle katsojalle

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Mäntyvaaran siltamoduuli on kaarremoduulien ympäröimä. Usein rautateillä oli ennen siltoja kaarteita, sillä kohtisuoraan joen ylittävä silta on lyhyempi ja halvempi

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Kahden metrin kaarresäde on mukavan näköinen. Radassa oli Santavaaran kiinteiden opastimien lisäksi käytössä kaksi Siuntion Mekaanisen Verstaan rakentamaa siirrettävää opastinturvalaitetta, joiden opastimia voidaan asentaa kaikkiin niihin moduuleihin, joissa on opastimen asennusta varten sokkeliputket

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Santavaara ei ole sopiva paikka aloittelevalle pienoisrautatiesuorittajalle. Vaikka ratapihalla näyttää olevan paljon raiteita, on raiteista vain kolme läpiajettavia. Tämä tekee Santavaarasta mielenkiintoisen vaihtotöiden kannalta. Radan reunoihin oli noussut valotolppia, jotka ikävä kyllä korottivat vaihtotöiden vaikeusastetta ehkä tarpeettomasti

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Näkymä Haukikankaalle ja edelleen Kirjavaan, joka sijaitsi salonkivaunun kauemmaisen pään kohdalla

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Hetki aikaa hengähtää FREMO-FIN-radan työpajan luona

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Näyttelyssä oli pienoisrautatien sähkötekninen työpaja, jota veti Juhana Siren

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Etualalla saattoi kokeilla LEDin kytkemistä ja tutustua erilaisiin yleismittareihin

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Kävijät saattoivat tutustua digitaalitekniikaan ja mm. vaihdemoottorin toimintaan

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

N. Langerakin N-mittakaavan Békaháza-radan esikuva on jossain päin Unkaria

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Asemamoduuli on ollut esillä ensimmäistä kertaa syksyllä 2016 Suuri-Snadi-näyttelyssä

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Asemamoduuli toisesta päästä katsottuna

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Radan joen samea vesi on tarkoitus kirkastaa lähiaikoina

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Kaarremoduuli on valmistunut kevättalvella 2018

kuva pienoisrautatiepaivilta 2018

Janke Nyströmin interaktivinen pienoisrautatie. Valitettavasti äänitehosteissa ei ollut äänenvoimakkuuden säätöä :(