FREMO-LOGO
HEAD_LEFTHEAD_LEFT
 
SE DK UK NL DE
 
 

Ihmeellinen pieni maailma 30.09—01.10.2023, Otahalli, Espoo

Aikataulut

Muutama kuva näyttelystä

kuva näyttelystä

DSC07503.JPG Radan pystytystä varten tarvitaan Ratakaavio ja etäisyydet radan päästä ...

kuva näyttelystä

DSC07507.JPG Ensin kootaan useampiosaiset , eli lohkorakenteiset moduulit valmiiksi.

kuva näyttelystä

DSC07509.JPG Moduulin jalkojen asennusta...

kuva näyttelystä

DSC07511.JPG Lastausovella on ruuhkaa. Ovella oli vesilammikko mutta sen saattoi kiertää, jos autot eivät tukkineet väylää. Piha on sentään paljon parempi kuin rautatiemuseolla, jossa kulku tapahtuu lumenkaatopaikan lumien sulamisvesien vuoksi mutavelliksi muuttuneen pihan poikki.

kuva näyttelystä

DSC07513.JPG Piilopiha nimeltään Kirjava on paikoillaan, ja etäisyyksien laskenta ja moduulien tanssittaminen paikoilleen voi alkaa...

kuva näyttelystä

DSC07514.JPG Porhan moduulit saapuivat. Vaatii harrastuneisuutta tulla kahdeksi päiväksi pakettiautolla satojen kilometrien päästä Oulusta Espooseen, Suomen laidalle ...

kuva näyttelystä

DSC07519.JPG Porhan moduulit on pakattu kuljetusvaunuihin...

kuva näyttelystä

DSC07520.JPG ... jotka toimivat myös asennusalustana jalkojen asennuksen aikana.

kuva näyttelystä

DSC07524.JPG Moduuli on niin hyvä kuin sen runko ja kiskotus ovat. Huonon rungon päälle ei kannata rataa rakentaa. Tämä Pienoisrautatiekerho ry:n moduuli on ennenkin aiheuttanut päänvaivaa, nyt todennäköisesti viimeisen kerran...

kuva näyttelystä

DSC07524.JPG Radio-ohjattavat skaalakellot sallivat hajasijoittelun....

kuva näyttelystä

DSC07531.JPG Rata alkaa hahmottua, kuvassa M Mäntyvaaran polttoainevarikko ja TaPRK:n rakentama, nykyisin PRK:n omistama Haukikangas.

kuva näyttelystä

DSC07535.JPG Porhan räkkivaunut alkavat tyhjentyä...

kuva näyttelystä

DSC07536.JPG Vekkosken silta oli suojattu kuljetusta varten. Otinko kuvan sillasta ilman kuljetussuojaa?

kuva näyttelystä

DSC07548.JPG Porhan piilopiha on viimeistä saumaa vaille valmis ajettavaksi.

kuva näyttelystä

DSC07570.JPG Moduulien kohdistus on käsipeliä. FREMO-moduuleissa ei ole kohdistustappeja tms, kohdistus tehdään silmämääräisesti ja koeajolla testataan sauman kohdistus...

kuva näyttelystä

DSC07571.JPG Porhan Vaala on todennäköisesti viimeistä kertaa esillä tässä asussa. Asema menee täyskorjaukseen.

kuva näyttelystä

DSC07572.JPG Muistatteko, kun rautatieasemien asemapuistikossa oli jopa muotoon leikattuja puita. Kvartaalitalous on tehnyt selvää tästäkin.

kuva näyttelystä

DSC07574.JPG Moduulitanssiaset käynnissä...

kuva näyttelystä

DSC07575.JPG Kohdistaminen on tarkkaa puuhaa.

kuva näyttelystä

DSC07577.JPG 34 metrin mittainen rata alkaa jo hahmottua...

kuva näyttelystä

DSC07578.JPG Korkeussäätö tehdään yleensä jalkojen alapäässä olevia tassuja kiertämällä. Jotta konttaamisesta päästäisiin on Siuntion mekaaninen verstas kehittänyt teleskooppisia moduulijalkoja (kuvassa näkyvät harmaat moduulijalat): Jalan yläosassa on pikakiinnitys moduulirunkoon ja jalan alaosa on liitetty jalan sisällä olevan kierretangon avulla ylempään osaan, ja jalkaa kiertämällä onnistuu säätö ilman lattialla konttaamista.

kuva näyttelystä

DSC07726.JPG LocoNet-väylää testattaessa ihmettelimme, kun väylä meni oikosulkuun ajolaitetta kytkettäessä. Boosterin luona oleva haaroituskappale oli syyllinen: Oikeanpuoleisessa liittimessä kontakteja paikallaan pitävä levy on siirtynyt oikealle ja liittimeen kytketty kaapeli kytkeytyi väärin.

kuva näyttelystä

DSC07591.JPG FREMO-FIN-radan yksi katseenvangitsija oli Oululaisen "Signalaktiebolaget i Överkiminge" (SABÖ) rakentama puolipuomilaitos, jota ohjataan esikuvan mukaisesti releistöllä. Koekytkentälevyt vaihtuvat lähitulevaisuudessa piirilevyyn....

kuva näyttelystä

DSC07601.JPG Samainen Signalaktiebolaget i Överkiminge" (SABÖ) oli rakentanut myös Vaalan varmistuslukko- ja opastinturvalaitoksen.

kuva näyttelystä

DSC07608.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla Porhan piilopiha

kuva näyttelystä

DSC07609.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla Vaalan liikennepaikka

kuva näyttelystä

DSC07616.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla radan toinen pää, Kirjavan piilopiha

kuva näyttelystä

DSC07617.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla Santavaaran liikennepaikka.

kuva näyttelystä

DSC07619.JPG "Signalaktiebolaget i Överkiminge" (SABÖ) kantavat voimat ylikäytävän luona. Kuljettajat ajoivat rataa yleisön puolelta. Radan reunassa on muistutus kuljettajille, ettei junaa kannata pysäyttää tarpeettomasti syöttöasemien eli boostereien rajalle.

kuva näyttelystä

DSC07620.JPG Moduuli on niin hyvä kuin sen runko ja kiskotus ovat. Tästä Pienoisrautatiekerho ry:n kaarremoduulista on päätylauta irtoamassa. Moduuliradassa päätyyn kohdistuu suuria voimia myös kuljetuksen aikana, jos moduulit kuljetetaan perinteisesti tapulilautoihin kiinnitettynä. Porhan räkkivaunuista saisi "Etelän miehetkin" ottaa mallia...

kuva näyttelystä

DSC07627.JPG Kirjavassa ei ole lainkaan tavanomaisia vaihteita Tässä päässä veturi siirretään käsin liikutetltavalla "traverssilla" raiteelta toiselle. Traverssin voi myös pyöräyttää ympäri (pystyakselin ympäri) esimerkiksi höyryveturin kääntämiseksi, sillä syöttöjohdolle on liittimet traverssin kummassakin päässä.

kuva näyttelystä

DSC07628.JPG Kirjavassa kiskot ovat alumiiniprofiilia. Kun kiskojen välissä on täytteet on kaluston paneminen kiskoille erittäin helppoa. Toisaalta alumiiniprofiilin kulmien pyöristyssäde on liian suuri, ja joskus kapeapyöräinen kalusto voi pudota kiskojen väliin....

kuva näyttelystä

DSC07632.JPG Radan toista päätä ei kunnolla erota. Radiopuhelimet ovat välttämättömiä liikenteenhoidossa. Junien kuljettajat joutuvat seuraamaan junaa, askelia kertyy!...

kuva näyttelystä

DSC07633.JPG Kirjavan toisessa päässä on askelmoottorin käyttämä selektorivaihde.

kuva näyttelystä

DSC07634.JPG Santavaarassa on toimintaa.

kuva näyttelystä

DSC07635.JPG Toinen kuva Kirjavan selektorivaihteesta...

kuva näyttelystä

DSC07637.JPG Valitettavasti kaikilla vetureilla ja ajolaiteilla ei ollut ns. FREDI-korttia.

kuva näyttelystä

DSC07641.JPG Vaalan suorituspaikka, grafiikkalehdestä on taitettu esille aseman ympäristön osuus. Asetinlaitteen vaihteiden ohjaus ei ole aivan looginen.

kuva näyttelystä

DSC07642.JPG Saapas nähdä mitä tälle taululle tapahtuu, kun Vaala menee peruskorjaukseen.

kuva näyttelystä

DSC07701.JPG Näyttely on ohi, ja radan purku alkaa...

kuva näyttelystä

DSC07868.JPG FREMO-FIN-kantapöytä pidettiin 10.10.2023 Pienoisrautatiekerho ry:n kerhotiloissa. Meillä oli käytössä myös iki.fi:n etäyhteys Ouluun.

Muutama panoraamakuva näyttelystä

panoramakuva näyttelystä

IPM_Pano_0_600px.jpg 29.09.2023, klo 14:38...(Hieman suurempi versio)

panoramakuva näyttelystä

IPM_Pano_1_600px.jpg 29.09.2023, klo 16:52...(Hieman suurempi versio)

panoramakuva näyttelystä

IPM_Pano_2_600px.jpg 29.09.2023, klo 17:34...(Hieman suurempi versio)

panoramakuva näyttelystä

IPM_Pano_3_600px.jpg 29.09.2023, klo 20:44...(Hieman suurempi versio)

panoramakuva näyttelystä

IPM_Pano_4_600px.jpg 01.10.2023, klo 13:50...(Hieman suurempi versio)