DSC07503.JPG Radan pystytystä varten tarvitaan Ratakaavio ja etäisyydet radan päästä ...
DSC07507.JPG Ensin kootaan useampiosaiset , eli lohkorakenteiset moduulit valmiiksi.
DSC07509.JPG Moduulin jalkojen asennusta...
DSC07511.JPG Lastausovella on ruuhkaa. Ovella oli vesilammikko mutta sen saattoi kiertää, jos autot eivät tukkineet väylää. Piha on sentään paljon parempi kuin rautatiemuseolla, jossa kulku tapahtuu lumenkaatopaikan lumien sulamisvesien vuoksi mutavelliksi muuttuneen pihan poikki.
DSC07513.JPG Piilopiha nimeltään Kirjava on paikoillaan, ja etäisyyksien laskenta ja moduulien tanssittaminen paikoilleen voi alkaa...
DSC07514.JPG Porhan moduulit saapuivat. Vaatii harrastuneisuutta tulla kahdeksi päiväksi pakettiautolla satojen kilometrien päästä Oulusta Espooseen, Suomen laidalle ...
DSC07519.JPG Porhan moduulit on pakattu kuljetusvaunuihin...
DSC07520.JPG ... jotka toimivat myös asennusalustana jalkojen asennuksen aikana.
DSC07524.JPG Moduuli on niin hyvä kuin sen runko ja kiskotus ovat. Huonon rungon päälle ei kannata rataa rakentaa. Tämä Pienoisrautatiekerho ry:n moduuli on ennenkin aiheuttanut päänvaivaa, nyt todennäköisesti viimeisen kerran...
DSC07524.JPG Radio-ohjattavat skaalakellot sallivat hajasijoittelun....
DSC07531.JPG Rata alkaa hahmottua, kuvassa M Mäntyvaaran polttoainevarikko ja TaPRK:n rakentama, nykyisin PRK:n omistama Haukikangas.
DSC07535.JPG Porhan räkkivaunut alkavat tyhjentyä...
DSC07536.JPG Vekkosken silta oli suojattu kuljetusta varten. Otinko kuvan sillasta ilman kuljetussuojaa?
DSC07548.JPG Porhan piilopiha on viimeistä saumaa vaille valmis ajettavaksi.
DSC07570.JPG Moduulien kohdistus on käsipeliä. FREMO-moduuleissa ei ole kohdistustappeja tms, kohdistus tehdään silmämääräisesti ja koeajolla testataan sauman kohdistus...
DSC07571.JPG Porhan Vaala on todennäköisesti viimeistä kertaa esillä tässä asussa. Asema menee täyskorjaukseen.
DSC07572.JPG Muistatteko, kun rautatieasemien asemapuistikossa oli jopa muotoon leikattuja puita. Kvartaalitalous on tehnyt selvää tästäkin.
DSC07574.JPG Moduulitanssiaset käynnissä...
DSC07575.JPG Kohdistaminen on tarkkaa puuhaa.
DSC07577.JPG 34 metrin mittainen rata alkaa jo hahmottua...
DSC07578.JPG Korkeussäätö tehdään yleensä jalkojen alapäässä olevia tassuja kiertämällä. Jotta konttaamisesta päästäisiin on Siuntion mekaaninen verstas kehittänyt teleskooppisia moduulijalkoja (kuvassa näkyvät harmaat moduulijalat): Jalan yläosassa on pikakiinnitys moduulirunkoon ja jalan alaosa on liitetty jalan sisällä olevan kierretangon avulla ylempään osaan, ja jalkaa kiertämällä onnistuu säätö ilman lattialla konttaamista.
DSC07726.JPG LocoNet-väylää testattaessa ihmettelimme, kun väylä meni oikosulkuun ajolaitetta kytkettäessä. Boosterin luona oleva haaroituskappale oli syyllinen: Oikeanpuoleisessa liittimessä kontakteja paikallaan pitävä levy on siirtynyt oikealle ja liittimeen kytketty kaapeli kytkeytyi väärin.
DSC07591.JPG FREMO-FIN-radan yksi katseenvangitsija oli Oululaisen "Signalaktiebolaget i Överkiminge" (SABÖ) rakentama puolipuomilaitos, jota ohjataan esikuvan mukaisesti releistöllä. Koekytkentälevyt vaihtuvat lähitulevaisuudessa piirilevyyn....
DSC07601.JPG Samainen Signalaktiebolaget i Överkiminge" (SABÖ) oli rakentanut myös Vaalan varmistuslukko- ja opastinturvalaitoksen.
DSC07608.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla Porhan piilopiha
DSC07609.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla Vaalan liikennepaikka
DSC07616.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla radan toinen pää, Kirjavan piilopiha
DSC07617.JPG FREMO-rataa päästä päähän, etualalla Santavaaran liikennepaikka.
DSC07619.JPG "Signalaktiebolaget i Överkiminge" (SABÖ) kantavat voimat ylikäytävän luona. Kuljettajat ajoivat rataa yleisön puolelta. Radan reunassa on muistutus kuljettajille, ettei junaa kannata pysäyttää tarpeettomasti syöttöasemien eli boostereien rajalle.
DSC07620.JPG Moduuli on niin hyvä kuin sen runko ja kiskotus ovat. Tästä Pienoisrautatiekerho ry:n kaarremoduulista on päätylauta irtoamassa. Moduuliradassa päätyyn kohdistuu suuria voimia myös kuljetuksen aikana, jos moduulit kuljetetaan perinteisesti tapulilautoihin kiinnitettynä. Porhan räkkivaunuista saisi "Etelän miehetkin" ottaa mallia...
DSC07627.JPG Kirjavassa ei ole lainkaan tavanomaisia vaihteita Tässä päässä veturi siirretään käsin liikutetltavalla "traverssilla" raiteelta toiselle. Traverssin voi myös pyöräyttää ympäri (pystyakselin ympäri) esimerkiksi höyryveturin kääntämiseksi, sillä syöttöjohdolle on liittimet traverssin kummassakin päässä.
DSC07628.JPG Kirjavassa kiskot ovat alumiiniprofiilia. Kun kiskojen välissä on täytteet on kaluston paneminen kiskoille erittäin helppoa. Toisaalta alumiiniprofiilin kulmien pyöristyssäde on liian suuri, ja joskus kapeapyöräinen kalusto voi pudota kiskojen väliin....
DSC07632.JPG Radan toista päätä ei kunnolla erota. Radiopuhelimet ovat välttämättömiä liikenteenhoidossa. Junien kuljettajat joutuvat seuraamaan junaa, askelia kertyy!...
DSC07633.JPG Kirjavan toisessa päässä on askelmoottorin käyttämä selektorivaihde.
DSC07634.JPG Santavaarassa on toimintaa.
DSC07635.JPG Toinen kuva Kirjavan selektorivaihteesta...
DSC07637.JPG Valitettavasti kaikilla vetureilla ja ajolaiteilla ei ollut ns. FREDI-korttia.
DSC07641.JPG Vaalan suorituspaikka, grafiikkalehdestä on taitettu esille aseman ympäristön osuus. Asetinlaitteen vaihteiden ohjaus ei ole aivan looginen.
DSC07642.JPG Saapas nähdä mitä tälle taululle tapahtuu, kun Vaala menee peruskorjaukseen.
DSC07701.JPG Näyttely on ohi, ja radan purku alkaa...
DSC07868.JPG FREMO-FIN-kantapöytä pidettiin 10.10.2023 Pienoisrautatiekerho ry:n kerhotiloissa. Meillä oli käytössä myös iki.fi:n etäyhteys Ouluun.
IPM_Pano_0_600px.jpg 29.09.2023, klo 14:38...(Hieman suurempi versio)
IPM_Pano_1_600px.jpg 29.09.2023, klo 16:52...(Hieman suurempi versio)
IPM_Pano_2_600px.jpg 29.09.2023, klo 17:34...(Hieman suurempi versio)
IPM_Pano_3_600px.jpg 29.09.2023, klo 20:44...(Hieman suurempi versio)
IPM_Pano_4_600px.jpg 01.10.2023, klo 13:50...(Hieman suurempi versio)