FREMO-LOGO
HEAD_LEFTHEAD_LEFT
 
SE DK UK NL DE
 
 

Pienoisjunatreffit 20.-21.05.2023

Aikataulut

Muutama kuva näyttelystä

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04472.JPG PRK:n isojen kulmapalojen jalat eivät kestä näyttelyelämää, yli puolet jaloista oli jälleen liimattava. Nyt liimasaumoja vahvistettiin pienin ruuvein "poikkisyyhyn". Ruuveille porattiin reiät, mutta silti huonolaatuinen vaneri halkeaa...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04473.JPG PRK:lta lähti kaarrepalojen ja Haukikankaan lisäksi paljon radan pystyttämisessä tarvitettavaa materiaalia.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04507.JPG Ensimmäinen erä materiaalia on saapunut näyttelytilaan. Rata on sovitettava seinän ja Valtteri-perinnejunan raiteen väliin, sillä Valtteri ajetaan yöksi halliin.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04511.JPG Kaikki moduulit ovat saapuneet ja moduulit varustettiin jaloilla. Moduulien sijoittamista helpottava suurikokoinen ratakaavio teipattiin hallin oveen.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04512.JPG Seuraavaksi alkoivat ns. moduulitanssiaiset, kun moduuleja siirretään oikeaan paikkaan ja oikeaan asentoon ennen yhteenliittämistä.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04524.JPG Rata valmiina. Tänä vuonna rata saatiin ajokuntoon jo perjantaina. Ikävä kyllä lauantaina huomattiin, ettei kaikkia moduulisaumoja ollut kiristetty kunnolla. Kohdistusheitot aiheuttivat ongelmia.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04624.JPG Näyttelyn viimeinen tunti — "kitutunti" — on alkanut. Kaksipäiväinen näyttely puristaa mehut näytteilleasettajista.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04627.JPG FREMO-radan FRED ja FREDi-ajolaitteita. Ajolaitteet koodataan ennen näyttelyä niin, että yhdellä ohjaimella voi ohjata vain yhtä ja samaa veturia. Ohjaimen takana olevaan muovitaskuun pannaan ns. FREDi-kortti, jonka yläpää näkyy etupuolelle. Siitä näkee mitä veturia ajolaitteella voi ohjata. Kääntöpuolella on lista ko. veturin erikoistoiminnoista, joita ajolaitteen painikkeilla voi ohjata.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04631.JPG Matiaksen moduuli taisi olla ensimmäistä kertaa ajossa. Ylikäytävän lankutus joudutiin irrottamaan, kun lättähatun "maavara" ei sallinut yhtään kiskoja korkeampia lankkuja kiskojen välissä...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04633.JPG Tässä toinen näkymä Matiaksen moduulista. Ruohon on limattu staattisella sirottimella.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04635.JPG Matti M:n upea yhdistetty rautatie- ja maantiesilta näyttää edelleen mahtavalta.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04638.JPG Vasemmalla radan lyhin moduuli, n. 15 cm mittainen kaarrepala, sekä Olassalon seisake (jonka nimi on palindromi!).

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04639.JPG Matti M:n moduulin puutalon maalaus on edelleen kesken. Se tuskin koskaan valmistuukaan :)

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04643.JPG Heikki V:n ratavartijan mökki.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04644.JPG Iiro N:n moduulin maisema lienee parasta, mitä FREMO-radalla on Suomessa koskaan nähty.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04645.JPG Toinen kuva Iiron moduulista. Halli on kovin pölyinen ja pölyä on päässyt laskeutumaan Iiron vesistöönkin...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04646.JPG Kun puut katkaisevat suoran näköyhteyden junaan se luo mielikuvan, että juna kulkee pidemmän matkan, ja kauempana yleisöstä. Raide on tässäkin 50 cm leveässä moduulissa kuitenkin aivan moduulin keskellä.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04647.JPG Kuvassa näkyy Haukikankaan tulo-opastin ja sen esiopastin. Oranssi-mustat radan merkit ovat aurausmerkkejä. Neliön muotoiset "Sulje siivet"-merkki kertoo auraushenkilökunnalle että radan vieressä on este — tässä kohtaa sillan kaide — jota ei ole syytä aurata radan penkalle.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04648.JPG Yksi keino piilottaa moduulisauma on tuoda metsää aivan saumaan, ja naamioida sauma vaikapa ojaksi.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04649.JPG Yksinäinen lätän liitevaunu on jäänyt Haukikankaan pistoraiteelle...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04650.JPG Lähempi tarkastelu paljastaa mallin olevan 3D-tuloste.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04651.JPG Haukikankaan toisen pään vaihteita. Kuvan vaihdepari on säteeltään tulovaihteita jyrkempiä. "Nosta terät"-aurausmerkit kehottaa auraushenkilökuntaa nostamaan/laskemaan raiteiden välisen terän ylemmäksi, ettei vahingossa tule aurattua koko vaihdetta penkan sivuun.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04652.JPG Haukikankaan tekniikkaa: Joka asema pyritään varustamaan omalla boosterilla (vasen musta laatikko), jotta vaihtotöiden aikana mahdollisesti tapahtuvat oikosulut eivät pysäyttäisi koko rataa.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04653.JPG Tällä "pakki"-asetinlaitteen kopiolla ohjataan Haukikankaan tulo-opastimia. Liikennepaikka on asetettu miehittämättömäksi ja siksi molemmat tulo-opastimet näyttävät vihreää. Pakin vieressä oikealla on ns. LN-boksi, johon ajolaitteet kytketään.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04661.JPG Haukikankaan tämän pään tulovaihteessa on jotain vikaa. Päällisin puolin vaihde näyttää olevan kunnossa. Näyttelyn jälkeen vaihde on tarkastettava ja mitattava.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04662.JPG Jälleen Matti M:n moduuli, tämä on öljysäiliömoduuli nähtynä pääraiteen suunnasta.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04663.JPG Sivumpaa katsottaessa näkyy vaunujen täyttö-/tyhjennyslaitteita ja yksi säiliövaunukin.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04664.JPG Tässä vielä kuva Matti M:n moduulista.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04670.JPG Haukikankaan toinen tulo-opastin.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04672.JPG Haukikankaan toinen esiopastin on asennettuna Matti M:n Ojan seisakemoduuliin.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04675.JPG Tavarajuna ylittää PRK:n siltamoduulia. Kaarresäde on 2 metriä.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04677.JPG Kuljettaja ajaa junaa Haukikankaalle.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04678.JPG Moduulin jalkoja ja radan alla olevia rojuja on verhottu sinisin verhoin. Verhot ovat alunperin TaPRK:n nuorille tarkoitetusta vm-93-moduuliradasta, jossa kiskon korkeus oli tasan metri, FREMO-ratojen kiskojen korkeus, 1,3 metriä ei ikävä kyllä sovi nuorimmille, mutta vanhat jäykkäselkäiset harrastajat pääsevät helpommin tämän radan ali.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04679.JPG Pienoisrautateillä metsiköt ovat usein aivan liian harvoja.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04682.JPG Junabongari on kuvaamassa Lättää, vai onko hän sittenkin lennättämässä nelikopteria.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04684.JPG Risuaitaa ei taida nykyään nähdä luonnossa muualla kuin kotiseutumuseoissa.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04686.JPG Petri K:n valmistama Santavaaran kaasuesiopastin.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04687.JPG PRK:n siltamoduulin sillankansi on kokenut kovia. Kuvan kansi on järjestyksessä kolmas.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04688.JPG Heikki V:n uusi moduuli. Heikki on oivaltanut, että Vaikka käytämme tasaista moduulipäätyä se ei tarkoita, että moduulin oilisi oltava tasainen.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04689.JPG Juha ja Juuso P:n seisakemoduuli. Aiemmin kadulla kulki Fallerin bussi. Onkohan rautateiden lähiliikenne syönyt bussilta kannattavuden :)

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04690.JPG Santavaaran servotoiminen tulo-opastin. Usein ennen siltoja rautateillä on mutkia, jotta joen ylitys voidaan tehdä mahdollisimman lyhyellä sillalla.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04694.JPG Santavaarassa on satamahinaaja Poitsilan pienoismalli. Poitsila on alunperin Normandian maihinnousuun rakennettu hinaaja. Esikuvassa 2-tahti-dieselmoottori on suoraan kytketty potkuriin, ja laivaa peruutettaessa dieselkone pannan pyörimään vastakkaiseen suuntaan.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04695.JPG Santavaaran osuuskaupan työntekijällä oli tuumaustauko. Yleensä hän kuskaa lepäämättä lavoja oheiseen tavaravaunuun.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04696.JPG Hr12/Dr12-veturi 2202 lepäämässä pistoraiteella. Veturi täyttää lähestulkoon tarkkaan koko aukean tilan ulottuman (ATU).

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04697.JPG Toinen kuva veturista...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04700.JPG Ok-vaunu on saanut kuormaksi teräsputkia...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04701.JPG Deeverivetoinen puuvaunujuna joutuu junien kalustokierrossa seisomaan satamanosturin alla.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04702.JPG Runko on lähdössä kohti matkustajalaituria ja myöhemmin kohti Kirjavaa.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04703.JPG Matka matkustajalaituriin on alkanut...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04704.JPG Santavaara oli näyttelyssä pääteasemana, ja tämän pään tuloraide toimi vetopätkänä.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04705.JPG Vetopätkää hieman taaempaa.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04706.JPG Vetopätkän päässä oli kääntölava höyryveturien varalta. Nappia painamalla lava kiertää puoli kierrosta.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04712.JPG Työpajan puolella on mm. yksi Intellibox, jolla ohjelmoidaan FRED/FREDi-ajolaitteisiin veturien osoitteita.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04719.JPG Liikennepaikoilla oli aikataulupöydät, tässä Santavaaran pöydät. Vasemmalla graafinen aikataulu ja oikealla vaihtotyölista/junapäiväkirja.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04720.JPG Dv12 2760 "rapujunan" veturina. Vaunujen kytkeminen veturin tähän päähän ei onnistune ajamalla.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04721.JPG Santavaaran vaihteidenkääntövipuja. Santavaarassa suorittaminen ei ole helppooa tottumattomalle, sillä esimerkiksi ratapihan läpiajettavien raiteiden hahmottaminen on yllättävän hankalaa.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04725.JPG Santavaaran lähtöopastimia. Valitettavasti opastimilla ei ole vaihderiippuvuutta.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04727.JPG Tämän makasiinin esikuva on Rautatiemuseon pihalla.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04729.JPG Noin 34 metriä pitkää rata, jonka kahden metrin kaarresäteet näyttävät tästä kulmasta aika jyrkiltä.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04730.JPG Rataa ajetaan niinsanottujen "skaalakellojen" avulla. Kellot on kytketty radioteitse keskuskelloon...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04732.JPG Matti M, Juha T ja Tapani T keskustelemassa Santavaaran edustalla.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04733.JPG FREMO-rata jatkuu yhdeksännen pilarin kohdalle saakka.

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04753.JPG Näyttely on sulkeutunut noin tunti sitten ja kaikki moduulit ovat matkalla määränpäähänsä...

kuva museon treffeiltä 2023

DSC04754.JPG ... paitsi PRK:n moduulit, jotka kuljetusongelman vuoksi saatiin matkaan vasta hieman ennen ilta-seitsemää...