FREMO-LOGO
HEAD_LEFTHEAD_LEFT
 
SE DK UK NL DE
 
 

Pienoisjunatreffit 14.-15.05.2022

Muutama kuva näyttelystä

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05647.JPG Näytteilleasettajien pysäköintialueena toimiva tyhjä tontti toimii myös kaupungin lumenkaatopaikkana, ja siksi lähes koko tontti oli veden vallassa

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05648.JPG Kirjavan alumiinilistakiskojen kiinnitysmutterit olivat löystyneet parin vuoden aikana.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05653.JPG Rataa oli 27 metriä. Raide hallin sisällä oli jätettävä vapaaksi perinnejuna Valtterille, joka ajettiin joka yö takaisin halliin.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05655.JPG Juha Telimaan näyttävä Santavaara. Asemarakennuksen esikuva on Kokkolasta.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05656.JPG Linjaa Santavaaran ja Haukikankaan väliltä.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05657.JPG Pienoisrautatiekerho ry:n Olassalon seisake.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05658.JPG Haukikankaan tulo-opastin palaa punaisena.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05660.JPG Siuntion mekaanisen verstaan FREMO-asemiin jälkiasennettavaksi tarkoitettu Opastin (ja varmistuslukko-)laitos. Laitteisto ei lukitse vaihteita.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05663.JPG Haukikankaan aseman äärimmäisten lohkojen välille asennetaan tämä kaapeli. Se toimii aseman toisen pään servon jatkojohtona. Paksu kaapeli ja kaapelin kiertäminen estävät servon häiriöt.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05666.JPG Rautatiemuseo pitää hyvää huolta näytteilleasettajista. Harrastajaosastoilla kaikki osallistujat saavat kumpanankin näyttelypäivänä kaksi tällaista sämpylää ja pullansiivun osastolle toimitettuna. Lisäksi tarjolla oli teetä, kahvia ja mehua koko näyttelyn ajan.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05669.JPG Hmmm... Näyttelyn standardikytkin oli NEM 360. Vasemmalla olevan veturin kattokoukkua muistuttavan kytkinkoukun pää nousee niin korkealle, ettei vaunuja voi irrottaa tavanomaisesti vaunun kytkimen tappia "lusikalla" nostamalla, ja siksi irrottaminen on tehtävä liitettyä vaunua sormin nostamalla (detaljit, maalaus ja siirtokuvat vaarassa). Oikealla on Mestarimallien MM87-kytkin. Kytkintä ei ole tarkoitettu liitettäväksi NEM 390 -kytkimiin, sillä kytkimen puskinlevyn toisessa sivussa oleva outo korvake estää kytkennän. Kytkimen on kuitenkin tarkoitus kytkeä koukkumalliseen veturin kytkimeen, mutta ei ihan millaiseen hyvänsä!

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05670.JPG Mestarimallien MM87-kytkin (oik.) on tarkoitettu kytkettäväksi koukkumalliseen veturin kytkimeen, mutta ei ihan millaiseen koukkuun hyvänsä!

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05671.JPG Mestarimallien MM87-kytkintä ei ole tarkoitettu kytkemään NEM360-kytkimeen, sillä kytkimen puskinlevyn sivussa oleva korvake estää kytkennän. Tässä vaunuroikan päässä on siis väärän lainen kytkin, sillä näyttelyssä roikan päissä on oltava vetureihin sopiva kytkin, NEM360-kytkin, ellei toisin ole sovittu. Ei siis ole Mestarimallien kytkimen vika, että tämä kytkentä johti tavaravaunun jatkuvaan suistumiseen. Mikäli Mestarimallien MM87-kytkintä ei ole tarkoitus kytkeä NEM-standardin mukaiseen veturin koukkuun voidaan kytkin asentaa ylemmäs, niinkuin tässä on tehty ja siksi tämä kytkentä on tuhoon tuomittu. MM87-kytkimen puskinlevyn sivussa oleva outo korvake on NEM360-kytkimen puskinlevyn päällä, ja vaunu roikkuu nyt veturin kykimen varassa.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05676.JPG FREMOn korjauspajalla korjataan kaikkea. Tällä kertaa tutkittavana on Arnoldin tasavirtaradalle tarkoitettu äänitaajuudella toimiva valaistusgeneraattori.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05721.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) upea yhdistetty maantie- ja rautatiesilta

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05722.JPG Yksityiskohtia Matti Mäntyvaaran (PoRha) yhdistetyltä maantie- ja rautatiesillalta

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05723.JPG Yksityiskohtia Matti Mäntyvaaran (PoRha) yhdistetyltä maantie- ja rautatiesillalta

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05724.JPG Yksityiskohtia Matti Mäntyvaaran (PoRha) yhdistetyltä maantie- ja rautatiesillalta

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05727.JPG SMV:n Koskelan rakentama valoesiopastin, joka voidaan asentaa FREMO-FIN-moduuleissa oleviin vakioasennusaukkoihin.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05728.JPG SMV:n Koskelan rakentama kaasuesiopastin, joka voidaan asentaa FREMO-FIN-moduuleissa oleviin vakioasennusaukkoihin. Tämä opastin oli kytketty Telimaan Santavaaran tulo-opastimiin.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05731.JPG SMV:n radio-ohjattu satelliittikello, joka vaatii vain 5 voltin syötön USB-liitännän kautta.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05732.JPG Haukikankaan asema asennettiin tänäkin vuonna "väärinpäin", eli yleisö pääsi näkemään radan "tekniikkaa": vasemmalla LocoNet-purkki ajolaiteiden kytkemiseksi, Lenz LV101 -boosteri, vaihteiden käyttökytkimet, FREDi-ajolaite telineessään ja SMV:n asetinlaite. Normaalisti asema on asennettu toisin päin, mutta tilanahtauden vuoksi seinän ja aseman väliin ei jäänyt riittävästi tilaa asemahenkilökunnalle.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05733.JPG SMV on rakentanut asemille pulpetteja aikatauluja varten.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05738.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) öljyterminaalimoduulin linjavaihteen käyttökytkin oli tällä kertaa yleisön puolella, kun moduuuli oli asennettava "väärin päin".

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05739.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) öljyterminaalimoduuli.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05741.JPG FREDi-ajolaitteiden 3D-tulostettuja telineitä Kirjavan reunassa.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05743.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) Ojan seisake.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05745.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) Ojan seisake.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05746.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) Ojan seisake.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05751.JPG Yksi monista FREMO-radalla kulussa olleista Mestarimallien deevereistä kuvattuna Kirjavan alumiinilistakiskoilla.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05753.JPG Kari W ajaa tavarajunaa Kirjavan piilopihalle.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05754.JPG Kalustoa Kirjavan piiloratapihalla.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05755.JPG Kirjavan etureunassa oli esillä radan aikataulu graafisessa muododossa.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05756.JPG SMV:n keskuskello Kirjavan kyljessä.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05759.JPG FREMO-FIN-rata näyttelyssä. 25 metrin päässä oleva Santavaaran valkoinen asemakilpi näkyy kuvan keskellä.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05769.JPG Jälleen esimerkki väärin kootusta junasta: vasemmalla olevassa vaunussa on Mestarimallien MM87-kytkin jota ei ole tarkoitettu yhteensopivaksi NEM360-kytkimien kanssa (oik.).

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05770.JPG 27 metrin FREMO-rata kokonaisuudessaan 1(3) radan oikea pää (Kirjava).

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05771.JPG 27 metrin FREMO-rata kokonaisuudessaan 2(3) radan keskikohta (Haukikangas).

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05772.JPG 27 metrin FREMO-rata kokonaisuudessaan 3(3) radan vasen pää (Santavaara).

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05774.JPG Kiireinen hetki Santavaarassa, ratapihalla on yhtaikaa kolme junaa.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05779.JPG Kari W:n plootujuna, joka toimi ongelmitta, vaikka junassa oli 6 teräsrunkoista matkustajavaunua.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05783.JPG Radan korjauspaja

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05786.JPG Piilopihalla kalustoon koskeminen on sallittua (radan henkilökunnalle!).

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05788.JPG FREMO-rata herättää kiinnostusta...

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05789.JPG Kaksi deeveriä kaksinvedossa. Tällä kertaa ilman "välikaapelia": molemmilla vetureilla on oma ajolaite joita yritettiin pitää synkronissa.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05791.JPG 27 metrin FREMO-radan purkua. 1(3) radan vasen pää (Santavaara). Ilman verhoja rata on jotenkin niin alastoman ja sekavan näköinen.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05792.JPG 27 metrin FREMO-radan purkua. 2(3) radan keskikohta (Haukikangas).

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

DSC05793.JPG 27 metrin FREMO-radan purkua. 3(3) radan oikea pää (Kirjava).

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

vlcsnap-2022-05-18-21h53m21s667.jpg Ratalinjan suoruudessa on parantamisen varaa. Lähinnä kameraa on PRK:n Olassalon seisakkeen hellekäyrät, taaempana alamäkeen ("laaksoon") menevää rataa, sillä rata seuraa lattialinjaa eikä sitä suoristettu laserilla.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

vlcsnap-2022-05-18-22h10m24s653.jpg Notkolla olevia moduuleja joissa ei ole suositeltua T-palkkipengertä.

kuva museon treffeilt&aumlaut; 2022

vlcsnap-2022-05-18-22h20m33s571.jpg Kaasuesiopastimessa on sitä jotakin...