DSC05647.JPG Näytteilleasettajien pysäköintialueena toimiva tyhjä tontti toimii myös kaupungin lumenkaatopaikkana, ja siksi lähes koko tontti oli veden vallassa
DSC05648.JPG Kirjavan alumiinilistakiskojen kiinnitysmutterit olivat löystyneet parin vuoden aikana.
DSC05653.JPG Rataa oli 27 metriä. Raide hallin sisällä oli jätettävä vapaaksi perinnejuna Valtterille, joka ajettiin joka yö takaisin halliin.
DSC05655.JPG Juha Telimaan näyttävä Santavaara. Asemarakennuksen esikuva on Kokkolasta.
DSC05656.JPG Linjaa Santavaaran ja Haukikankaan väliltä.
DSC05657.JPG Pienoisrautatiekerho ry:n Olassalon seisake.
DSC05658.JPG Haukikankaan tulo-opastin palaa punaisena.
DSC05660.JPG Siuntion mekaanisen verstaan FREMO-asemiin jälkiasennettavaksi tarkoitettu Opastin (ja varmistuslukko-)laitos. Laitteisto ei lukitse vaihteita.
DSC05663.JPG Haukikankaan aseman äärimmäisten lohkojen välille asennetaan tämä kaapeli. Se toimii aseman toisen pään servon jatkojohtona. Paksu kaapeli ja kaapelin kiertäminen estävät servon häiriöt.
DSC05666.JPG Rautatiemuseo pitää hyvää huolta näytteilleasettajista. Harrastajaosastoilla kaikki osallistujat saavat kumpanankin näyttelypäivänä kaksi tällaista sämpylää ja pullansiivun osastolle toimitettuna. Lisäksi tarjolla oli teetä, kahvia ja mehua koko näyttelyn ajan.
DSC05669.JPG Hmmm... Näyttelyn standardikytkin oli NEM 360. Vasemmalla olevan veturin kattokoukkua muistuttavan kytkinkoukun pää nousee niin korkealle, ettei vaunuja voi irrottaa tavanomaisesti vaunun kytkimen tappia "lusikalla" nostamalla, ja siksi irrottaminen on tehtävä liitettyä vaunua sormin nostamalla (detaljit, maalaus ja siirtokuvat vaarassa). Oikealla on Mestarimallien MM87-kytkin. Kytkintä ei ole tarkoitettu liitettäväksi NEM 390 -kytkimiin, sillä kytkimen puskinlevyn toisessa sivussa oleva outo korvake estää kytkennän. Kytkimen on kuitenkin tarkoitus kytkeä koukkumalliseen veturin kytkimeen, mutta ei ihan millaiseen hyvänsä!
DSC05670.JPG Mestarimallien MM87-kytkin (oik.) on tarkoitettu kytkettäväksi koukkumalliseen veturin kytkimeen, mutta ei ihan millaiseen koukkuun hyvänsä!
DSC05671.JPG Mestarimallien MM87-kytkintä ei ole tarkoitettu kytkemään NEM360-kytkimeen, sillä kytkimen puskinlevyn sivussa oleva korvake estää kytkennän. Tässä vaunuroikan päässä on siis väärän lainen kytkin, sillä näyttelyssä roikan päissä on oltava vetureihin sopiva kytkin, NEM360-kytkin, ellei toisin ole sovittu. Ei siis ole Mestarimallien kytkimen vika, että tämä kytkentä johti tavaravaunun jatkuvaan suistumiseen. Mikäli Mestarimallien MM87-kytkintä ei ole tarkoitus kytkeä NEM-standardin mukaiseen veturin koukkuun voidaan kytkin asentaa ylemmäs, niinkuin tässä on tehty ja siksi tämä kytkentä on tuhoon tuomittu. MM87-kytkimen puskinlevyn sivussa oleva outo korvake on NEM360-kytkimen puskinlevyn päällä, ja vaunu roikkuu nyt veturin kykimen varassa.
DSC05676.JPG FREMOn korjauspajalla korjataan kaikkea. Tällä kertaa tutkittavana on Arnoldin tasavirtaradalle tarkoitettu äänitaajuudella toimiva valaistusgeneraattori.
DSC05721.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) upea yhdistetty maantie- ja rautatiesilta
DSC05722.JPG Yksityiskohtia Matti Mäntyvaaran (PoRha) yhdistetyltä maantie- ja rautatiesillalta
DSC05723.JPG Yksityiskohtia Matti Mäntyvaaran (PoRha) yhdistetyltä maantie- ja rautatiesillalta
DSC05724.JPG Yksityiskohtia Matti Mäntyvaaran (PoRha) yhdistetyltä maantie- ja rautatiesillalta
DSC05727.JPG SMV:n Koskelan rakentama valoesiopastin, joka voidaan asentaa FREMO-FIN-moduuleissa oleviin vakioasennusaukkoihin.
DSC05728.JPG SMV:n Koskelan rakentama kaasuesiopastin, joka voidaan asentaa FREMO-FIN-moduuleissa oleviin vakioasennusaukkoihin. Tämä opastin oli kytketty Telimaan Santavaaran tulo-opastimiin.
DSC05731.JPG SMV:n radio-ohjattu satelliittikello, joka vaatii vain 5 voltin syötön USB-liitännän kautta.
DSC05732.JPG Haukikankaan asema asennettiin tänäkin vuonna "väärinpäin", eli yleisö pääsi näkemään radan "tekniikkaa": vasemmalla LocoNet-purkki ajolaiteiden kytkemiseksi, Lenz LV101 -boosteri, vaihteiden käyttökytkimet, FREDi-ajolaite telineessään ja SMV:n asetinlaite. Normaalisti asema on asennettu toisin päin, mutta tilanahtauden vuoksi seinän ja aseman väliin ei jäänyt riittävästi tilaa asemahenkilökunnalle.
DSC05733.JPG SMV on rakentanut asemille pulpetteja aikatauluja varten.
DSC05738.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) öljyterminaalimoduulin linjavaihteen käyttökytkin oli tällä kertaa yleisön puolella, kun moduuuli oli asennettava "väärin päin".
DSC05739.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) öljyterminaalimoduuli.
DSC05741.JPG FREDi-ajolaitteiden 3D-tulostettuja telineitä Kirjavan reunassa.
DSC05743.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) Ojan seisake.
DSC05745.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) Ojan seisake.
DSC05746.JPG Matti Mäntyvaaran (PoRha) Ojan seisake.
DSC05751.JPG Yksi monista FREMO-radalla kulussa olleista Mestarimallien deevereistä kuvattuna Kirjavan alumiinilistakiskoilla.
DSC05753.JPG Kari W ajaa tavarajunaa Kirjavan piilopihalle.
DSC05754.JPG Kalustoa Kirjavan piiloratapihalla.
DSC05755.JPG Kirjavan etureunassa oli esillä radan aikataulu graafisessa muododossa.
DSC05756.JPG SMV:n keskuskello Kirjavan kyljessä.
DSC05759.JPG FREMO-FIN-rata näyttelyssä. 25 metrin päässä oleva Santavaaran valkoinen asemakilpi näkyy kuvan keskellä.
DSC05769.JPG Jälleen esimerkki väärin kootusta junasta: vasemmalla olevassa vaunussa on Mestarimallien MM87-kytkin jota ei ole tarkoitettu yhteensopivaksi NEM360-kytkimien kanssa (oik.).
DSC05770.JPG 27 metrin FREMO-rata kokonaisuudessaan 1(3) radan oikea pää (Kirjava).
DSC05771.JPG 27 metrin FREMO-rata kokonaisuudessaan 2(3) radan keskikohta (Haukikangas).
DSC05772.JPG 27 metrin FREMO-rata kokonaisuudessaan 3(3) radan vasen pää (Santavaara).
DSC05774.JPG Kiireinen hetki Santavaarassa, ratapihalla on yhtaikaa kolme junaa.
DSC05779.JPG Kari W:n plootujuna, joka toimi ongelmitta, vaikka junassa oli 6 teräsrunkoista matkustajavaunua.
DSC05783.JPG Radan korjauspaja
DSC05786.JPG Piilopihalla kalustoon koskeminen on sallittua (radan henkilökunnalle!).
DSC05788.JPG FREMO-rata herättää kiinnostusta...
DSC05789.JPG Kaksi deeveriä kaksinvedossa. Tällä kertaa ilman "välikaapelia": molemmilla vetureilla on oma ajolaite joita yritettiin pitää synkronissa.
DSC05791.JPG 27 metrin FREMO-radan purkua. 1(3) radan vasen pää (Santavaara). Ilman verhoja rata on jotenkin niin alastoman ja sekavan näköinen.
DSC05792.JPG 27 metrin FREMO-radan purkua. 2(3) radan keskikohta (Haukikangas).
DSC05793.JPG 27 metrin FREMO-radan purkua. 3(3) radan oikea pää (Kirjava).
vlcsnap-2022-05-18-21h53m21s667.jpg Ratalinjan suoruudessa on parantamisen varaa. Lähinnä kameraa on PRK:n Olassalon seisakkeen hellekäyrät, taaempana alamäkeen ("laaksoon") menevää rataa, sillä rata seuraa lattialinjaa eikä sitä suoristettu laserilla.
vlcsnap-2022-05-18-22h10m24s653.jpg Notkolla olevia moduuleja joissa ei ole suositeltua T-palkkipengertä.
vlcsnap-2022-05-18-22h20m33s571.jpg Kaasuesiopastimessa on sitä jotakin...