FREMO-LOGO
HEAD_LEFTHEAD_LEFT
 
SE DK UK NL DE
 
 

Ihmeellinen pieni maailma 27.—28.9.2025, Otahalli, Otaniemi, Espoo

Ihmeellinen pieni maailma -näyttely on FREMO-FIN-yhteisön päätapahtuma vuonna 2025.

Näyttelyn omat www-sivut

Ratakaavio

Graafiset aikataulut

Asema-aikataulut

Kuljettaja-aikataulut

Kuvia osastomme pystytyksestä

IMG_20250922_175650022_HDR.jpg Lähtevää tavaraa PRK:lla.

IMG_20250926_133234617_HDR.jpg K. Hovinmaan täysi peräkärry on melkein tyhjennetty.

IMG_20250926_144218248_HDR.jpg Tältä rata näytti klo 14:42. Puolet moduuleista on paikalla.

IMG_20250926_155013110_HDR.jpg Porhan moduulit ovat saapuneet.

IMG_20250926_155020001_HDR.jpg Porhan moduulit ovat saapuneet.

IMG_20250926_202009330_HDR.jpg Tältä rata näytti klo 20:20, kun rata oli lähes ajokuntoinen.

Kuvia osastostamme näyttelyssä

IMG_20250927_095206109_HDR.jpg Osastomme katsottuna yleisön tulosuunnasta.

IMG_20250927_095219422_HDR.jpg Yleiskuvia osastosta.

IMG_20250927_095455821_HDR.jpg Yleiskuvia osastosta.

IMG_20250927_115252635.jpg Yleiskuvia osastosta.

IMG_20250927_115256601_HDR.jpg Kalustopöytä. Tarkoitus oli vaihtaa kalustoa kesken päivän 50–70-lukujen kalustosta nykyaikaiseen kalustoon.

IMG_20250927_115258712_HDR.jpg Radan piiloratapihat: Porha (vas.) ja Kirjava.

IMG_20250927_115304303_HDR.jpg Tekninen tila. Vasemmalla P. Koskela hoiti keskuskellon hallintaa ja WiFRED-ajolaitteiden ohjelmointia, oikealla A. Louko hoiti langallisten FRED-ajolaitteiden ja veturien ohjelmointia.

IMG_20250927_115307659_HDR.jpg Tällä kertaa käytössä oli Stefan Fjällemarkin skaalakellosovellus.

IMG_20250927_151221389_HDR.jpg Yleiskuvia osastosta.

IMG_20250927_151232745.jpg Yleiskuvia osastosta.

IMG_20250927_151832219.jpg Yleiskuvia osastosta.

IMG_20250927_151954552_HDR.jpg Suistumiset vaivasivat lauantaina, kuvassa A. Rahko nostamassa suistunutta vaunua kiskoille.

IMG_20250927_154949086.jpg SABÖ:n ("Signalaktiebolaget i Överkiminge") "pakki"-asetinlaite on kehittynyt.

IMG_20250927_155450628.jpg M. Mäntyvaaran kirkossa soi urkumusiikki.

IMG_20250927_155756396_HDR.jpg FREMO-FIN-yhteisön neljästä Lenzin LV100-boosterista vain kaksi toimii, ja ne pyörittivät koko rataa.

IMG_20250927_155806439_HDR.jpg Yleiskuvia radan kahdesta piiloratapihasta, Kirjavasta (vas.) ja Porhasta.

IMG_20250928_091918708.jpg Haukikankaan lohkosauman korkeussäätö oli jäänyt puolitiehen, ja ratapiha oli pahasti notkolla.

IMG_20250928_095622068_HDR.jpg WiFRED-ajolaitteet ladattiin keskitetysti. P. Koskela oli asentanut USB-C-liittimiin magneettiset adapterit, jotta kytkentä ja irrotus sujuisivat liittimiä rasittamatta.

IMG_20250928_095651423_HDR.jpg A. Rahkon ilmeestä näkee, että homma on hanskassa.

IMG_20250928_095911300_HDR.jpg Langaton skaalakello sallii tabletin tai matkapuhelimen käyttämisen sivukellona.

IMG_20250928_095935033.jpg Tässä on varmaankin radan kaunein maisemoitu kokonaisuus: M. Mäntyvaaran silta ja öljyvarasto, H. Valanteen taloryhmä ja kalliojyrkänne ja PRK:n Hannuhaara ja Haukikangas.

IMG_20250928_100015950.jpg Radan ja/tai moduulien suoruudessa oli ongelmia. Vaihtotöiden tekeminen kaltevilla moduuleilla oli tuskaa, kun vaunut vierivät itsellään.

IMG_20250928_100147371.jpg M. Mäntyvaaran tekemä Porvoon radan Ali-Vekkosken sillan malli.

IMG_20250928_103622735_HDR.jpg Asiantuntijat tutustumassa Sieninevan liikennepaikkaan ja sen "pakki"-asetinlaitteeseen. Liikennepaikan nimen alkuperää arvuuteltiin.

IMG_20250928_105257713_HDR.jpg Jokaisen ajosession aluksi oli käskynjako.

IMG_20250928_105320405.jpg Puheenvuoro oli aikataulun suunnitelleella T. Vehkaojalla.

IMG_20250928_110156674_HDR.jpg Rosa-Maria Saarikuru otti juuri ennen ajon alkua vielä ryhmäkuvan.

IMG_20250928_121357127.jpg A. Rahkon kameraveturi välitti välillä suoraa kuvaa isoon monitoriin.

IMG_20250928_121433398_HDR.jpg Radan piiloratapihat, Kirjava (vas.) ja Porha.

IMG_20250928_124808331.jpg Asiantuntijat kokoontuivat.

IMG_20250928_155303949_HDR.jpg Ajolaitteet on liitetty langattomasti ja langallisesti LocoNet-väylään, jota voi tarkastella mm. JMRI-sovelluksen avulla.

Kuvia muilta osastoilta

IMG_20250928_132704216_HDR.jpg Katsomossa istuskellessa oli kiva katsella osastoja ja syödä eväitä.

IMG_20250928_135320763_HDR.jpg J. Jokipiin osastoa.

IMG_20250928_135416466.jpg N-Club Finland on edelleen hengissä, vaikka www-sivut antavat ymmärtää, että toiminta olisi päättynyt jo vuonna 2022.

IMG_20250928_135438395.jpg NCF:n koko osasto.

IMG_20250928_140211543_HDR.jpg J. Likosin 3D-tulosteet olivat kiinnostavia.

IMG_20250928_140911387.jpg J. Likosin ja T. Rosendahlin yhteisprojekti, 1-mittakaavan radio-ohjattava Hr13-veturi K. Wikströmin ja T. Rosendahlin osastolla. Huomaa joka pakoputkesta tuleva höyry, joka on piezo-elementin höyrystämää vettä, ei tavanomaisten veturimallien joka paikan likaavaa savutusöljyä.

IMG_20250928_141023681_HDR.jpg Tässä veturissa lähes kaikki on itse tulostettua, mukaan lukien nuolihammaspyörät.

IMG_20250928_141056571.jpg Veturin sisuskaluja. Elektroniikka on pääosin valmiista komponenteista koottua, ja tavoitteena on, että jokapoika voisi ohjeistettuna rakentaa samanlaisen.

IMG_20250928_141920971.jpg 3-kisko-FREMO-rata – Suomen Märklin-moduulijärjestelmä (SMM) – on edistynyt.

IMG_20250928_141928163_HDR.jpg SMM-radan ratalinjaa.

IMG_20250928_141938245_HDR.jpg SMM käyttää moduuleissa vain runkovastakkeita, ja sauman yli mennään mittajohdoilla. Näin ei moduulista roiku johtoja kuljetuksen aikana. 3-kiskojärjestelmä sallii esikuvanmukaiset raidevirtapiirit junien havaitsemiseksi.

IMG_20250928_142059946.jpg Kaikesta päätellen rata toimii moitteettomasti.

IMG_20250928_142114917.jpg SMM noudattaa saksalaista esikuvaa.

IMG_20250928_142850562.jpg Tyylikäs betonisilta SMM-radalla.

IMG_20250928_143555917_HDR.jpg Suomalainen Sv-veturi ja radan rakennuksia SMM-radalla.

IMG_20250928_150816301_HDR.jpg Alppirata on riittävän matala, jotta tulevat harrastajat näkevät radalle. Harrastuksemmehan on pahasti ukkoutumassa.

IMG_20250928_150829088.jpg Tietysti ylempää näkee kauemmas.

IMG_20250928_150841036.jpg Alppirataa.

IMG_20250928_151051094_HDR.jpg Mestarimallien osastolla P. Sallinen vaikuttaa tyytyväiseltä.

IMG_20250928_151447900.jpg P. Sallinen näytti esikuvan mukaisin mitoin (Protofour) valmistettua pyörää. Näillä ei ole asiaa FREMO-FIN-radalle.

IMG_20250928_160519767_HDR.jpg Suomen Raitiotieseuran osastolla oli vanha rullakilpi, jonka numeroissa oli vanha HKL-fontti.

IMG_20250928_160524499_HDR.jpg Huomaa, kuinka 8 ja 9 ovat täysin erilaisia. Etäältäkin katsoen numerot erottuvat selkeästi, kun numeroiden 5, 6 ja 9 sakara avautuu kunnolla.

Osastomme purkua

IMG_20250928_165232662_HDR.jpg Kello on 16:52. Näyttely sulkeutui klo 16. Kun kaikki liikkuva kalusto oli pois radalta, olivat kaikki työn touhussa, jotta Oulun moduulit saatiin pikaisesti irti radasta ja pakattua valmiiksi pitkälle kotimatkalle.

IMG_20250928_180128450.jpg Kello 18:01 kaikki oli pakattuna ja Oulun moduulit pakettiautossa. Paikalla oli vielä jokunen jalkanippu, ja etelän moduulit olivat kuljetusta odottamassa.

IMG_20250928_190622394_HDR.jpg Kello 19:06 osasto oli lähes tyhjä. PRK:n moduulit saatiin kerholle. PRK:lta poistuttiin noin kello 20:10.