Projekteja
FREDi-ajolaitteiden päivitysongelmia / Problems with FREDi firmware updates
Kaikki FREMO-FIN-käytössä olevat FREDi-ajolaitteet on hankittu valmiiksi koottuina
All FREDis used by FREMO-FIN group were purchased as ready assembled.
FREDi-ajolaitteiden ohjelmakoodin päivtyksen jälkeen ei osa FREDi-ohjaimista tahtonut toimia.
Syy oli puuttuva tinasilta piirilevyllä: SJ1:n avulla ohjelma tietää onko kyseessä analoginen
(potentiometrillä varustettu) vai digitaalinen (enkooderilla varustettu) ajolaite.
Kun silta puuttui kuvitteli ajolaitteen suoritin asuvansa analogisessa ajolaitteessa, eikä
mikään onnistunut.
After FREDi firmware update some of our FREDi controllers stopped working. The reason was a
missing solder bridge SJ1, which is needed in order to define the type of FRED:
A for analogue /potentiometer or I for incremental / encoder.
Kun uuden FREDi-sarjan ajolaitteista yritettiin tarkistaa
softaversiota ja tätä varten piti kytkeä AVR-ISP-ohjelmointilaite,
havaittiin, että ainakin yhdessä ajolaitteessa oli ohjelmointiliitin
juotettu väärin päin. Ensimmäisessä kuvassa on väärin asennettu
liitin, toisessa oikein asennettu. Kolmantena kuvana on
suunnitteluohjelman kuva samasta piirilevyn paikasta:
In order to check for current firmware the FREDis needed to be connected to AVR-ISP programmer.
Unsuccessful reading was due to ISP connector being soldered the wrong way round (key hole).
Below are photos of two FREDis and the drawing showing the right way of fitting the ISP connector.
Jälleen oli vaikeuksia ohjelmoida FREDiä. Tällä kertaa syyksi paljastui vain muutamasta
pinnistä kiinni juotettu ISP-liitin.
Again trying to reprogram some FREDis but the programmer could not connect to processor.
This was due to only partly soldered ISP connector.
Valitettavasti FREDien maine on kärsinyt huonosta kokoonpanosta. Eniten ongelmia tuottaa
huonolaatuiset enkooderit: pahimmillaan juna lähtee liikkeelle vain FREDiä ravistamalla.
Unfortunately the FREDis have bad reputation due to assembly errors. Low quality rotary
encoders are causing most of our FREDi problems: train may start moving by just shaking
the FREDi.
3195 kävijää/visitors
© 2008-2023 FREMO-FIN Viimeksi päivitetty / last modified (none). Created with Notepad.
Text, drawings and photos are protected by copyright laws. Technical
solutions, methods and source code are public domain only for non commercial
purpose.
All development has been carried out during our free time, mainly funded
from our own pocket and with non selfish goals, so the use of this material
for profitable use (including construction for a friend aginst a fee) is forbidden
without written permit from us. The pages contain errors, so, if you
use the data given, you do so at your own risk and responsibility. If you
further develop material found on these pages you must put it on
display without fee e.g. to a freely available web page. We expect a
note about this also.
Pages tested with W3C validator -- didn't look good ;)
Tekstit, kuvat ja piirokset ovat tekijänoikeuslain suojaamia.
Tekniset ratkaisut, menetelmät ja lähdekoodit ovat vapaasti kopioitavissa
ja hyödynnettävissä ei-kaupallisissa tarkoituksissa. Kaikki kehitystyö on
tehty vapaa-aikana ja pääosin henkilökohtaisilla varoilla eikä hyötymistarkoituksessa,
siksi materiaalin käyttö hyötymistarkoituksiin (sisältäen kaverille rahasta
rakentamisen!) on kielletty ilman kirjallista lupaa! Sivuilla esiintyy
virheitä. Jos käytät sivujen tietoja hyväksesi, teet sen täysin omalla vastuullasi.
Mikäli kehität sivuilla esiettyjä ajatuksia kytkentäkaavioita tai koodia
edelleen, on sinun asetettava se maksutta kaikkien saataville esimerkiksi Internetiin.
Odotamme vastavuoroisesti tietoa suoritetusta edelleenkehitystyöstä.
Sivut testattu W3C validatorilla -- ei hyvältä näytä :)